Hoe verloopt de oefening?

Hoe verloopt de oefening globaal? Vanzelfsprekend zijn niet alle elementen en stappen in het overzicht vermeld.

Start oefening
  • Pride of Hull vertrekt naar oefengebied

    De ferry ‘Pride of Hull‘ heeft ’s nachts de overtocht vanuit Hull nog gemaakt en ligt dus op haar vaste plek in de Europoort (Rotterdam). De passagiers moeten eerst van boord evenals alle auto’s en vrachtwagens. Daarna kunnen de figuranten (‘evacués’) en waarnemers aan boord. Nadat iedereen is ingescheept, vertrekt de ‘Pride of Hull’ naar het oefengebied.

  • Ferry komt in nood

    In het scenario ontstaat brand aan boord van de ferry. De kapitein vraagt via het Kustwachtcentrum assistentie om de brand onder controle te houden. Het ‘Maritime Incident Response Group NL (MIRG.NL)‘ wordt ingevlogen. De doelstelling van het MIRG.NL is ten tijde van brand aan boord van een schip het voorkomen van een evacuatie van passagiers/bemanning op de Noordzee.

  • Besluit tot evacuatie

    De LIVEX is een massa-evacuatieoefening, dus logischerwijs is de situatie aan boord niet onder controle te houden. De kapitein neemt het moeilijke besluit om de passagiers te evacueren en meldt dit aan het Kustwachtcentrum in Den Helder.

  • Start evacuatie

    Op het Kustwachtcentrum in Den Helder waren al maatregelen getroffen. Als een passagiersschip in de problemen komt, worden mogelijke scenario’s al besproken en wordt daarop voorbereid. Maar na het besluit van de kapitein om te gaan evacueren worden de eenheden daadwerkelijk gealarmeerd en wordt contact gelegd met een veiligheidsregio. Die moet onder andere een opvanglocatie gaan inrichten waar alle evacués terecht kunnen.

  • Eenheden

    Tijdens de evacuatie zijn veel eenheden benodigd; van reddingboten tot ambulances. Om die van boord te halen is veel reddingcapaciteit nodig. Ook op het land dient van alles te worden ingericht: van noodhulp tot opvanglocaties. Een veelheid aan eenheden wordt dus ingezet tijdens de oefening.

  • Van boord met helikopters en reddingboten

    De evacués worden van boord gehaald met meerdere helikopters en reddingboten. Een deel van de passagiers gaan van boord door middel van het evacuatiesysteem van de ferry. Ook worden in het scenario reddingssloepen ingezet.

  • Op naar het land

    In de Berghaven (Hoek van Holland) wordt door de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond een opvanglocatie ingericht. Gewonden kunnen hier behandeld worden. De evacués die niet gewond zijn, gaan door naar de sporthal De Hoekstee. Daar worden ze verder opgevangen, maar ook geregistreerd. Uiteindelijk is het natuurlijk van belang om te weten hoeveel personen er van boord zijn gehaald en waar ze naar toe zijn gebracht. Een omvangrijke klus…

  • Noodhulpteams

    Om een grote stroom gewonden op te kunnen vangen, worden ook Noodhulpteams Plus van het Rode Kruis ingezet. De Noodhulpteams ontfermen zich over de lichtgewonde slachtoffers, waardoor het ambulancepersoneel zich kan concentreren op de zorg voor de zwaargewonde slachtoffers.

  • Iedereen van boord en geholpen

    Als alle evacués van boord en het water veilig naar het land zijn gebracht, de gewonden geholpen zijn en iedereen is geregistreerd, dan is de oefening afgelopen. Dan vindt een korte ‘debrief’ na afloop plaats en vervolgens  gaat het evaluatieproces beginnen. Wat ging er goed? Waar zitten knelpunten? Welke lessen trekken we uit LIVEX 2019? Dit alles nemen we mee om planvorming accuraat te maken en mocht het daadwerkelijk gebeuren, we de LIVEX als ervaring hebben.

123456789
Einde oefening