Kustwachtvliegtuig

Vier verschillende uniformen tijdens één vlucht

Het Kustwachtvliegtuig patrouilleert dagelijks boven de Noordzee. Daarmee is het een belangrijke eenheid voor de Kustwacht. Haar taken zijn onder andere het opsporen van verontreinigingen, het ondersteunen bij search and rescue-acties en het zorgen voor beeldopbouw vanuit de lucht tijdens incidenten.

De bemanning aan boord van de Dornier 228-212 bestaat uit een unieke mix van verschillende diensten. De vliegers zijn van de Koninklijke Marine en de Koninklijke Luchtmacht. De twee waarnemers in het toestel zijn afkomstig van Rijkswaterstaat en de Douane of Koninklijke Marechaussee. De Kustwacht is een samenwerkingsorganisatie en tijdens elke vlucht komt dit dus fysiek tot uiting als de verschillende diensten aan boord zitten.

Vier uniformen tijdens de vlucht: douane, luchtmacht, marine en Rijkswaterstaat. (De marechaussee ontbreekt op de foto.)

Rol LIVEX

Tijdens de LIVEX wordt het Kustwachtvliegtuig ook ingezet. Dit voor beeldopbouw, maar daarnaast dienen ze als ‘Aircraft Coördinator (ACO)’. De ACO valt onder de verantwoordelijkheid van het Kustwachtcentrum. De belangrijkste taak van de ACO is het bewaken van de vliegveiligheid als er meerdere vliegende eenheden meehelpen tijdens een reddingsactie.

Disciplines

Door de verschillende disciplines neemt eenieder zijn eigen achtergrond en kunde mee. Rijkswaterstaat focust op milieuverontreinigingen, de marechaussee op grenscontroles en de douane op smokkel. Tijdens een vlucht verdwijnt de uniformachtergrond en hebben de waarnemers dezelfde bevoegdheden en taken.

Taken

Tijdens vluchten spoort en identificeert de waarnemer milieuverontreinigingen (olie/chemicaliën) en de bron hiervan op. Dit kan zijn naar aanleiding van meldingen van scheepvaart of platformen dan wel dat het gesignaleerd wordt. Ook maken satelieten dagelijks beelden van de Noordzee. Mocht daarop een mogelijke olievlek te zien zijn, controleert het Kustwachtvliegtuig het desbetreffende gebied. Bij search and rescue-acties kan de bemanning vanuit de lucht zoeken en de varende eenheden ondersteunen. Tot slot doet het vliegtuig aan scheepvaartcontrole, visserijinspectie en zeeverkeersonderzoek.

Beeldopbouw

Bij incidenten maken de waarnemers opnames voor de beeldopbouw. Dit gebeurde ook tijdens de containterramp boven de Waddeneilanden. Nadat de melding binnenkwam werd de Coastguard 01 richting de Waddeneilanden gestuurd. De beelden die zij toen van MSC Zoe en de containers in het water hebben gemaakt, gingen de hele wereld over.

Onder het vliegtuig hangt een Forward Looking InfraRed (FLIR)-camera. Dat is een videocamera en tevens een warmtebeeldcamera.

Ready 90

De Coastguard 01, het callsign van het vliegtuig, heeft als thuisbasis Schiphol-Oost. Het vliegtuig staat op een alarmeringstijd van 90 minuten (Ready 90). Dat houdt in, dat als de crew wordt gealarmeerd, ze binnen 90 minuten in de lucht zitten.

Laagvlieger

De Kustwacht heeft een ontheffing om laag te vliegen met het toestel. Daardoor kan het zijn dat als je op het strand bent, het toestel laag voorbij ziet vliegen. Dit is noodzakelijk bij zoek- en of opsporingsacties op het water.